Lähimaksu

 Jonnen ja Minnen kyydissä voit nyt maksaa myös lähimaksulla!

Lähimaksulla maksat oman matkasi kätevästi pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä, esim. puhelimella. Lähimaksulla matkan hinta on edullisempi kuin käteisellä ostettu kertalippu.

Maksaminen lähimaksulla

  1. Valitse näytöltä lähimaksu-painike.
  2. Valitse vyöhykkeet, joilla aiot matkustaa.
  3. Aseta maksuväline laitteen vasemmalla sivulla olevaan lähimaksun lukijaan. Laite kuittaa onnistuneen oston äänimerkillä ja vihreällä OK-merkillä
  4. Jos jatkat matkaa toisella bussilla, vilauta samaa maksuvälinettä lukijalle uudestaan, näin vaihtosi on maksuton vaihtoajan puitteissa.

Kuitin saat asiakasportaalista. Mobiililompakoiden (esim. Wallet) kuitit saat pyytämällä, osoitteesta joukkoliikenne@kotka.fi. Muista laittaa viestiin mukaan pankkikortin 4 viimeistä numeroa mobiilivälineestä (eivät ole samat kuin pankkikortissa lukee). Linja-autosta ei saa lähimaksun kuittia.

Lähimaksulla voit maksaa vain oman matkasi. Samalla maksuvälineellä ei voi maksaa mukana matkustavan henkilön matkaa. Jos haluat ostaa lipun myös toiselle henkilölle, matka on maksettava joko toisella lähimaksuvälineellä tai muuta maksutapaa käyttäen, esimerkiksi käteisellä, mobiililipulla tai Waltti-matkakortilla.

Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta tai lähimaksun toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan. Jos lähimaksu ei toimi, matkan voi maksaa mobiililipulla, Waltti-kortilla tai käteisellä (max. 20 euron setelillä). Kuljettaja ei pysty perumaan asiakkaan ostoa, esim. jos vahingossa asiakas näppäili väärin. Ostos on asiakkaan vastuulla.

Hinnat ja vyöhykkeet

Lähimaksu on kaikille saman hintainen matkustajan iästä tai asiakasryhmästä riippumatta. Hinta määräytyy matkan vyöhykemäärän mukaan.
Hinnat näkyvät Lipputuotteet-sivulta. Tarkista vyöhykkeet.

Valitse aina vyöhykkeet, joilla aiot kyseisellä reissulla matkustaa. Eli jos valitset A-B vyöhykkeen matkan, mutta päätätkin B vyöhykkeellä jatkaa vielä C vyöhykkeelle, joudut ostamaan uuden lipun B-C vyöhykkeille ja maksamaan sen erikseen.

Kotkan ja Pyhtään alueella kulkevissa pikkubusseissa (Jyrkilä Oy) pankkikortilla maksu poikkeaa muusta liikenteestä. Näissä vuoroissa on voinut maksaa bussista ostettavan paperilipun jo aiemminkin pankkikortilla tai lähimaksuvälineellä. Lipun hinta on sama, kuin käteisellä ostettaessa. Tämä käytäntö pysyy ennallaan, koska kyse on eri laitteistosta.  Haminan pikkubusseissa on kahta eri laitteistoa, joten osassa on lähimaksuhinnaston mukainen hinta ja osassa käteishinta. Lähimaksuhinnalla ostetulla lipuilla ei ole vaihto–oikeutta busseihin, joissa on käteishinta käytössä.
Pikkubussilla ajettavia linjoja ovat kesällä 2024 Kotkassa ja Pyhtäällä ovat Kotka–Pyhtää -linjat 89, 93, 98K ja 98V, kaikki Kotkan ja Pyhtään palvelulinjat sekä Kotkan sisäiset linjat 5B, 5C, 6B, 7K, 9J, 9R, 9M, 23, 23S, 34B, 37B sekä linjan 9B vuoro 8:00 Karhulasta ja 9B:n sunnuntaivuorot.
Haminassa ei kesän aikana aja pikkubusseja, joissa on lähimaksussa käteishinta käytössä.

Lipun voimassaolo ja vaihto-oikeus

Lähimaksulla ostettu kertalippu on voimassa 1–2 vyöhykkeen matkalla 60 min ja 3–4 vyöhykkeen matkalla 90 min. Teknisistä haasteista johtuen voimassaoloaika on aluksi väliaikaisesti kaikilla vyöhykeväleillä 90 min. Voimassaoloaikana voit vaihtaa linja-autosta toiseen veloituksetta ostamiesi vyöhykkeiden alueella. Vaihtaessasi bussia toimi samalla tavalla kuin maksaessasi ensimmäisellä matkalla.

Jotta vaihtoaikaa voi hyödyntää, tulee kaikilla leimauksilla käyttää samaa lähimaksuvälinettä. Muovinen pankkikortti ja sama pankkikortti älylaitteessa (esim. puhelimen Walletissa) ovat eri maksuvälineitä.

Kotkan ja Pyhtään alueella kulkevissa pikkubusseissa (Jyrkilä Oy) pankkikortilla maksu poikkeaa muusta liikenteestä.  Lähimaksulla ostetulla lipuilla ei ole vaihto–oikeutta näihin pikkubusseihin. Tämä käytäntö johtuu eri laitekannoista.
Haminan pikkubusseissa on kahta eri laitteistoa.

Maksutavat

Lähimaksamiseen käyvät seuraavat lähimaksuominaisuudella varustetut kortit: Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard.
Myös älylaitteisiin liitetyt maksukortit (esim puhelin) toimivat.
Varmista, että maksukortissasi on lähimaksuominaisuus tai älylaitteen maksusovellus on yhdistetty maksukorttiin.

Lähimaksutoiminnolla ei voi ostaa tai ladata Waltti-matkakortille arvoa tai kausilippuja.

Kuitti ja maksujen tarkistus

Lähimaksusta ei saa bussissa kuittia, koska veloitettava hinta lasketaan taustajärjestelmässä lipun voimassaoloaikana tekemiesi matkojen mukaan. Pankkitilille pankki tekee veloitusta ennen katevarauksen. Pankkikortti toimii henkilökohtaisena bussilippunasi.

Voit tarkistaa tekemäsi maksut, matkat ja tulostaa kuitit lähimaksun asiakasportaalissa. Syötä maksukorttisi tiedot asiakasportaalin kirjautumissivulle. Mobiililompakoiden (esim. Wallet) kuitit saat pyytämällä, osoitteesta joukkoliikenne@kotka.fi. Muista laittaa viestiin mukaan pankkikortin 4 viimeistä numeroa mobiilivälineestä (eivät ole samat kuin pankkikortissa lukee).

PIN-koodi ja lähimaksu

Maksaessasi lähimaksulla bussissa, et tarvitse PIN-koodia, eikä sitä voi syöttää etälukijaan.
Jos korttisi ei toimi bussissa,  voi kyse olla siitä, että kortti pyytää PIN-koodia. Tällöin kortti pitää käyttää pankkikorttikoneessa, johon voi syöttää PIN-koodin, esim kaupassa. Kortin toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan